Arbeidsvoorwaarden voor generatie Y en Z

20-10-2020
Vorige week bespraken we al de verschillen tussen generatie Y (1986 - 2000) en Z (2001 - 2015) op de werkvloer. Vandaag gaan we wat dieper in op de aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden voor beide generaties. Er zijn natuurlijk een aantal voor de hand liggende voorwaarden die voor iedere generatie belangrijk zijn, zoals bijvoorbeeld het salaris, maar wat zijn nu de voorwaarden waar deze generaties ├ęcht warm voor lopen?

Arbeidsvoorwaarden voor generatie Y

Generatie Y zijn echte jobhoppers. Vorige week schreven we dat generatie Y houdt van flexibiliteit binnen hun functie. Bied ze daarom de mogelijkheid om binnen je organisatie te wisselen van functie. Het aanbieden van traineeships kan hieraan bijdragen. Daarnaast heeft generatie Y de leeftijd bereikt waarop ze zich gaan settelen. Ze kopen een huis en/of stichten een gezin. Geef ze daarom mooie secundaire arbeidsvoorwaarden mee, zoals een babybonus die dient als extraatje na de geboorte. Over het algemeen houdt deze generatie ook enorm van reizen. Korting op een reisverzekering zou dan ook een goede arbeidsvoorwaarde kunnen zijn, net als het bieden van meer vakantiedagen dan gebruikelijk. Een andere mogelijkheid is het flexibel omgaan met onbetaald verlof wanneer medewerkers graag een langere reis willen maken. Dit alles sluit ook aan op een goede werk-privébalans, waar deze groep veel waarde aan hecht. En heb je als werkgever ook locaties in het buitenland? Dan zijn ze al helemaal in hun nopjes, vooral als je ze de mogelijkheid biedt om ook (tijdelijk) op deze locaties te kunnen werken. Een andere bekende arbeidsvoorwaarde is het bieden van interessante cursussen/opleidingen die bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling, zowel op privé- als werkgebied. 

Arbeidsvoorwaarden voor generatie Z

Generatie Z houdt van zekerheid en stabiliteit. Dit kun je ze geven door het bieden van een stabiel salaris en op korte termijn een vast contract. Ze hechten ook veel waarde aan doorgroeimogelijkheden binnen de organisatie; ze willen continu vooruit en vooral niet stilstaan. Vertel ze dus wanneer ze promotie kunnen verwachten, wat deze promotie dan inhoudt en wat hun persoonlijke groeipad wordt. Het wordt zeer gewaardeerd wanneer je generatie Z de mogelijkheid geeft om een paar dagen mee te lopen in andere (gerelateerde) functies. Ze zijn namelijk nog zoekende en op deze manier bied je flexibiliteit en vrijheid om zich te kunnen ontwikkelen. Bovendien kom je er misschien wel achter dat ze veel meer kunnen dan waar jij ze voor hebt aangenomen. Win-win!

Bied ook zeker workshops, trainingen en cursussen aan waarbij het focuspunt ligt op het persoonlijke, sociale en emotionele aspect. In de voorgaande blog schreven we namelijk dat  generatie Z hier nog wat moeite mee heeft. Door hier samen aan te werken, zal de teamspirit worden versterkt. 

Waar maak je beide generaties blij mee?

Persoonlijke en professionele ontwikkeling is dus voor zowel generatie Y als Z heel belangrijk. Ga daarom ook na wat de talenten en interesses zijn van je medewerker. Ook flexibiliteit en vrijheid zien we bij beide generaties terug. Ze vinden het bijvoorbeeld prettig om zelf hun werktijden en -plek te bepalen. Dit verhoogt het werkplezier, iets waar beide groepen (en eigenlijk elke generatie) veel waarde aan hecht.

Zoals we vorige week beschreven, is het hebben van prikkels voor generatie Z enorm belangrijk. Anders gezegd: ze zijn verslaafd aan prikkels en multitasken. Een burn-out ligt hierdoor eerder op de loer. Ook generatie Y heeft dit al veel meegemaakt. Wees dit als werkgever daarom voor door bijvoorbeeld budget vrij te maken voor sportactiviteiten en mindfulness lessen. Maar ook door het inlassen van korte (verplichte) pauzes waardoor medewerkers hun werkplek even verlaten voor een ontspannende activiteit, zoals een gezamenlijke lunch of een wandeling. Dit zijn natuurlijk maar een paar voorbeelden, vraag als werkgever vooral waar je medewerker behoefte aan heeft. 

Conclusie

Blijf kijken naar het individu en verneem wat zij belangrijk vinden. Neem de overeenkomsten, maar ook zeker de verschillen goed mee tijdens je candidate- en/of employee journey en onthoud dat je Generatie Y of Z nooit helemaal over één kam kan scheren. Waarschijnlijk heb je al veel mooie arbeidsvoorwaarden in het huidige contract staan waarmee je zowel generatie Y als Z kunt aantrekken. Communiceer dit ook op een duidelijke manier naar buiten. Vertel ze dus niet alleen dat elke medewerker een budget krijgt om vrij te kunnen besteden, maar geef ook aan wáár ze dan uit kunnen kiezen en wat eventueel goed zou passen bij de functie. Het is de kunst om creatief om te gaan met de arbeidsvoorwaarden. Soms kost het je niets en de andere keer wel. Het gaat om de impact die je achterlaat bij je werknemers en het verhoogt absoluut hun betrokkenheid.

Was jij nog niet helemaal op de hoogte van deze verschillen, overeenkomsten en aantrekkingskracht binnen generatie Y en Z? Dan ben je dat nu gelukkig wél. Wil jij deze informatie toepassen binnen jouw arbeidsvoorwaarden én hier geadviseerd in worden? Stuur dan een berichtje of bel naar +31 85 112 43 53. 

We zijn benieuwd wat je van deze blog vond. Laat het ons vooral weten via de comments op dit bericht op LinkedIn.

Bron

Deel deze pagina op