Blog Anne: Happy (work)place, happy face

24-09-2021
Als Happy Manager binnen Zendkracht vind ik het belangrijk (en leuk) om mij te verdiepen in het werkgeluk van mijn collega’s en onze ‘Zendkrachters’ the happiest people on earth te maken. Werkgeluk is een steeds populairder topic binnen organisaties waar aandacht aan wordt besteed. En gelukkig maar!

Medewerkers die het geluk hebben om dit te mogen ervaren bij een organisatie, denken wel twee keer na voordat ze eventueel overstappen naar een andere werkgever. Daarnaast ervaren gelukkige medewerkers minder stress en vallen zij minder vaak uit door ziekte of een burn-out. Dit bespaart weer onnodige kosten voor de werkgever. Medewerkers die goed in hun vel zitten, geven de sfeer op de werkvloer een positieve boost. Zij voelen zich happy en gemotiveerd om elke werkdag het beste uit zichzelf te halen. Bovendien is leidinggeven aan gelukkige medewerkers een stuk makkelijker en levert het een hoop positieve energie op. Maar misschien nog wel belangrijker, leidinggeven aan gelukkige medewerkers is simpelweg een stuk leuker.

Beste visitekaartje

Ook is een gelukkige medewerker voor een organisatie het beste visitekaartje dat je je kunt wensen. Medewerkers die met plezier hun werk doen en enthousiast zijn over hun werkgever, stralen dit namelijk automatisch sterk uit naar de buitenwereld. Dit enthousiasme werkt aanstekelijk, waardoor anderen op een prettige manier bekendraken met de organisatie. Gelukkige medewerkers maken gratis reclame. Waardoor je automatisch je werkgeversmerk versterkt, ofwel je employer brand. Zo trek je makkelijk nieuwe klanten aan (die zeer tevreden zijn) en staat nieuw gemotiveerd talent in de rij om te mogen starten. Welke organisatie wil dat nou niet?

Als HR-manager vorm jij dé sleutelverbinding tussen je medewerkers en de organisatie. Vergeet niet dat jij voor jouw medewerkers het gezicht bent van de organisatie. Als je medewerkers ergens behoefte aan hebben, dan ben jij degene waarbij ze terecht kunnen. Alleen jij kan je medewerkers geven wat zij nodig hebben.

De zes basisbehoeften voor werkgeluk

Er is veel onderzoek gedaan naar behoeften van mensen en wat mensen nodig hebben om zich gelukkig te voelen. Zo kwam Tony Robbins met zes basisbehoeften die ieder mens nodig heeft om zich gelukkig te voelen: zekerheid, variatie, connectie, waardering, groei en bijdrage.

Het is cruciaal dat je als leidinggevende af en toe je waardering laat blijken. Zo laat jij je medewerkers weten dat je ze waardeert als persoon of de manier waarop zij hun werk doen. Dit mag ook wel, zeker als je beseft hoeveel tijd, moeite en energie zij dagelijks in hun werk stoppen. Het grootste deel van hun week bestaat namelijk uit hun werk en ze werken zich soms werkelijk een ongeluk om de doelen van de organisatie te behalen.

Je medewerkers doen dit écht niet alleen voor het geld. Diep van binnen hunkeren zij naar iemand die af en toe tegen hen zegt of hen het gevoel geeft dat ze het goed doen.

Ben jij de werkgever die écht toegevoegde waarde kan bieden aan je medewerkers? Word jij de werkgever waar je medewerkers altijd al van hebben gedroomd? Het kost je als organisatie misschien wat tijd, moeite en een gezonde dosis zelfreflectie, maar dit valt in het niets bij al het moois dat gelukkige medewerkers opleveren voor je organisatie. Bij Zendkracht zijn we in ieder geval al op de goede weg!

Ben je geïnteresseerd in meer info en wil je graag eens sparren? Neem dan contact met me op via anne@zendkracht.nl of +31 6 51 94 40 12.

Deel deze pagina op