De agenda van een recruiter

30-11-2020
Vandaag geven onze eigen recruiters Nadia en Lola je een kijkje in de keuken. Ze vertellen o.a. over hun werkweek, het vinden van een 100% match en hoe je een intake zo persoonlijk mogelijk maakt in tijden van corona.

Hoe ziet jouw werkweek eruit?

“Ik start mijn dag met koffie!”, antwoorden Nadia en Lola tegelijk. Nadia: Na mijn kopje koffie start ik mijn week altijd met het opmaken van de balans. Ik bekijk welke vacatures onder mijn hoede vallen en wie mogelijke kandidaten zijn. Vervolgens stel ik mijn prioriteiten op voor die week.” “Ja, dat gaat bij mij ook zo. Ik maak inderdaad een inventarisatie van mijn taken en denk na over waar mijn focus naar toe gaat voor die week”, aldus Lola. “Prioriteiten stellen is heel belangrijk in ons vak. Ik werk zelf met blokken en dat werkt goed. Zo kan ik tijdig schakelen en zie ik in één oogopslag wat die dag aandacht nodig heeft”, vult Nadia aan. Lola: “Verder houden we ons bezig met het uitvoeren van research naar mogelijke kandidaten, we verdiepen ons in de functie en de klant en voeren gesprekken met kandidaten.” Nadia: “En voor je het weet is het alweer vrijdagmiddag!”

Hoe vinden jullie die  100% match tussen klant en kandidaat?

Nadia: “Ik vind het belangrijk om de klant goed te kennen en er echt feeling mee te krijgen. Dit doe ik het liefst bij hen op kantoor, maar vanwege corona verloopt dit momenteel meestal online.” “Klopt. Ik zorg ook dat ik de behoeftes van de klant altijd goed op mijn vizier heb. Daarbij kijken we binnen Zendkracht niet alleen naar iemands kwaliteiten, maar ook naar de persoonlijkheid. Past diegene in het team en bedrijf? Vindt hij/zij de werkplek leuk en is hij/zij enthousiast over de functie?”, vertelt Lola. Nadia: “Natuurlijk testen we of de kandidaat voldoet aan de gestelde competenties, maar we gaan ook, zoals Lola al zegt, in op de persoonlijkheid van de kandidaat. We ontdekken naast iemands vakkennis ook graag dat diepere laagje.”

Wat is de grootste uitdaging?

Lola: “Het vinden van een 100% match, kritisch blijven tijdens die zoektocht én tegelijkertijd commercieel blijven.” Nadia: “Voor mij zit de uitdaging in het vinden van de juiste kandidaten voor profielen met een moeilijke wervingshaalbaarheid. Maar zodra we een mooie match hebben, heb ik ook een voldaan gevoel.”  

Wat vind je een minder leuke taak?

Nadia: “Het afwijzen van kandidaten is natuurlijk nooit leuk. Maar soms is er geen match of zijn er geen passende vacatures.” Lola: “Inderdaad, vooral als de kandidaat zelf wél heel enthousiast is, blijft het moeilijk om hem/haar af te wijzen. Wel denken we altijd met hen mee over eventuele andere passende vacatures. Op dat specifieke moment, maar ook zeker in de toekomst.” 

Hoeveel cv’s bekijk je per dag en wat doe je als je een incompleet cv binnenkrijgt?

Nadia: “Dit verschilt per dag. Bij veel respons op een vacature of mail zijn dit er natuurlijk meer. Ik bekijk gemiddeld zo’n tien tot vijftien cv’s per dag.” Lola: “Ik zit ongeveer op twintig cv’s per dag, maar dit is ook heel wisselend. Wanneer ik een cv ontvang waar geen gegevens op staan zoals opleiding en ervaring, bekijk ik deze persoon altijd even op LinkedIn en/of social media. Meestal vind ik dan wel wat gegevens en wat meer informatie over de kandidaat. Wanneer het een mogelijke match is, neem ik contact op.” Nadia: “We zien inderdaad vaak dat cv’s niet goed zijn opgesteld. De gegevens zijn vaak niet compleet. Ook zien we regelmatig dat iemand een bepaalde periode niet gewerkt heeft of langer over een bepaalde opleiding heeft gedaan. Dat is voor ons een trigger, we zijn benieuwd naar het verhaal erachter. Tijdens een intake zoomen we hier dan ook graag op in, zodat we dat diepere laagje leren kennen.” 

Hoe maak je een online intake met een kandidaat (in tijden van corona) zo persoonlijk mogelijk?

Lola: “Je belt via een videocall natuurlijk vanuit je thuissituatie. Dat is dus al heel persoonlijk. Daarna stel ik mezelf voor en vraag vervolgens hoe het gaat met de kandidaat. Dan zoom ik even in op hoe hij/zij deze crisis ervaart en geef zo nodig een positief woordje mee. Vervolgens leg ik uit wat het doel is van de intake en neem ik mijn rol aan als gespreksleider. Ik stel vragen die zijn/haar kennis en karakter achterhalen en ga op die manier na of dit een match is met de vacature.” Nadia: “Ik start een intake inderdaad met een kort voorstelrondje. Ik vertel ook hoe ik omga met thuiswerken en probeer op die manier het ijs te breken. Vervolgens ga ik net als Lola wat dieper in op de functie. Ik probeer te achterhalen of de kandidaat goed past binnen het bedrijf van onze klant en sluit altijd af met de arbeidsvoorwaarden. Ook vraag ik vaak een referentie op. Na de intake maak ik een gespreksverslag en deel dit met de klant, indien dat gewenst is.” 

Nadia en Lola bevestigen maar weer eens hoe divers het werk van een recruiter is. Prioriteiten stellen, focus behouden en snel kunnen schakelen zijn de sleutelwoorden. Wil jij graag jouw recruitmentvraagstukken uitbesteden? Neem dan gerust contact met ons op via Karolien. Wil je graag meer over ons én onze diensten weten? Dan is onze blog: onze 5 voordelen voor het uitbesteden van je recruitment, wellicht interessant. 

Deel deze pagina op