De verschillen tussen generatie Y en Z op de arbeidsmarkt

14-10-2020
Er is inmiddels al veel informatie te vinden over Generatie Y, ofwel de millennials. Zo wordt er gekeken naar hun behoeften en gedrag op de arbeidsmarkt en hoe daar op ingespeeld kan worden. Maar hoe zit het met de generatie die nu pas de arbeidsmarkt betreedt, de zogenaamde Generatie Z? Hoe wek jij als organisatie hun interesse? Wij zochten het voor je uit!

We starten met de meest bekende generatie, de millennials, ook wel generatie Y genoemd. Ze zijn geboren tussen 1986 en 2000, hebben extreem veel ambities, doelen en dromen. We noemen hen ook wel de Peter Pan generatie. Ze zijn makkelijker in de omgang met geld, visueel én creatief ingesteld en hebben een korte aandachtsboog. Daarnaast zijn deze millennials korte termijn denkers. Ze leven in het nu en nemen eerder risico’s dan generatie Z. Gelijkwaardigheid, perfectionistisch, individualistisch, resultaatgericht, ondernemend en authentiek zijn enkele kernwoorden die passen binnen generatie Y. Herken jij ze bij jezelf? 

Generatie Z, geboren tussen 2001 en 2015, kan zich, in tegenstelling tot generatie Y, geen leven voorstellen zonder internet of smartphone. Ook delen ze graag kennis met alles en iedereen en zijn ze realistisch ingesteld. Qua persoonlijke ontwikkeling gaan ze hun gevoel graag uit de weg, maar tegelijkertijd willen ze wél graag leren en zichzelf blijven ontwikkelen. Meeleven, intrinsieke motivatie, zekerheid, betekenisvol werk en harde werkers zijn enkele kernwoorden die passen binnen generatie Z. Herken jij ze bij jezelf of bij iemand anders?

Generatie Y en Z op de werkvloer

Generatie Z is de groep die pas net de arbeidsmarkt betreedt. Jong, ambitieus, maar misschien nog onervaren. Wij vertellen je wat zij nou écht belangrijk vinden op de werkvloer ten opzichte van generatie Y. 

Zekerheid is een belangrijk sleutelwoord voor generatie Z. Ze willen graag een vast contract en duidelijke taken. Zo weten ze waar ze aan toe zijn. Daarnaast zijn ze continu op zoek naar prikkels en houden ze van snelle feedback. Met het laten uitvoeren van veel verschillende werkzaamheden maak je hen gelukkig. Ook willen ze veel doen in een rap tempo, wat soms ten koste gaat van de kwaliteit en het eindresultaat. 

Generatie Y daarentegen gaat juist resultaat- en doelgericht te werk. Daar waar generatie Z houdt van een overvloed aan prikkels, probeert generatie Y juist te ontsnappen aan een overload van prikkels. Ze hebben ook het liefst een flexibel contract, veel vrijheid en niet al te veel regels. 
Toch zijn er ook overeenkomsten tussen de twee generaties te vinden. Zo is voor beiden de intrinsieke motivatie belangrijker dan de extrinsieke motivatie. Anders gezegd: beide generaties willen dus werken vanuit hun eigen behoeften, waarden en interesses, zonder dat het hen wordt opgelegd. Ook investeren beide generaties in hun persoonlijke ontwikkeling. Doorgroeimogelijkheden binnen een functie spreken hen dan ook altijd aan. Eveneens speelt werkplezier een grote rol. Dit sluit aan bij de intrinsieke motivatie op de werkvloer. 

Hoe bereik én werf je deze generaties?

In de voorgaande alinea beschreven we een aantal kernwoorden passend bij generatie Y en Z. Om de aandacht te trekken als organisatie is het goed om die kernwoorden naast de kernwoorden van jouw organisatie te leggen. De overeenkomsten gebruik je wanneer je generatie Y en/of Z wilt bereiken en/of werven. We geven je per generatie drie aandachtspuntjes mee.

Generatie Y

  • Maak zinvolle content met betekenis. Storytelling is een voorbeeld van een krachtig middel met waardevolle content. 
  • Besteed niet alleen aandacht aan de inhoud, maar kijk ook naar design in bijvoorbeeld een social media bericht.  
  • Generatie Y houdt van een authentieke en eerlijke boodschap.

Generatie Z 

  • Zoals we eerder beschreven, houdt generatie Z van prikkels. Kies daarom voor snelle content, bij voorkeur in de vorm van entertainment, bijvoorbeeld een GIF of memes.
  • Interactie is zeer gewenst, net als snelle, prikkelende content waarbij je weinig tot niets hoeft te lezen.
  • Ook generatie Z houdt van een transparante boodschap, maar wel een die meteen duidelijkheid en zekerheid schept. 

Volgende week vertellen we wat meer over de aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden voor generatie Y en Z én hoe je daar als organisatie op kunt inspelen. Wil je hier al eerder meer over weten? Stuur ons dan gerust een mailtje of bel naar +31 85 112 43 53. We brengen je graag up to date!

Bron 

Deel deze pagina op