Employer Branding: Het binden van talent

13-09-2019
Een term die je de laatste tijd vast niet is ontgaan: Employer Branding. Een hot topic in recruitmentland en waar steeds meer bedrijven mee aan de slag gaan. Maar wat is Employer Branding nou eigenlijk en wat kan het voor jou als werkgever betekenen? In deze blog nemen we je mee in deze marketingstrategie en leggen we uit wat het precies inhoudt.

Voordat we de diepte induiken, kijken we eerst eens even naar de definitie van de term. Employer Branding betekent “een onderscheidende voorkeurspositie in de mindset van (potentiële) medewerkers innemen en deze behouden”. Klinkt wat ingewikkeld misschien, maar je kunt het vergelijken met een algemene marketingstrategie. Bij die strategie bouw je je merk en product of service op voor je klanten. Je bepaalt de doelgroep die je wil aanspreken en gaat deze benaderen via verschillende media, platformen en kanalen. Je laat de klant weten waarom je dit doet, wat je te bieden hebt en waarom ze jouw service of product moeten kopen. Employer Branding is hetzelfde principe, maar dan gericht op je (toekomstige) werknemers. Je wil ze ervan overtuigen waarom het zo te gek is om bij jou te werken en waarom ze moeten solliciteren.

We horen je denken: heel leuk dat Employer Branding, maar wat levert het mij dan op? Stel je voor: je hebt een top kandidaat in procedure voor een vacature binnen je organisatie. Tijdens de onderhandelingsfase wordt hij echter benaderd door een bedrijf dat aan Employer branding doet. Dan is de kans heel groot dat je je kandidaat verliest aan deze concurrent. Waarom? Omdat zij weten wat medewerkers zoeken in een werkgever en daardoor dus ook precies weten wat er nodig is om de kandidaat te overtuigen voor hen te kiezen.

Een bedrijf met een succesvolle Employer Branding strategie weet de goede kandidaten en medewerkers namelijk aan zich te binden; het bedrijf wordt hun “top-of-mind”, daar willen ze (blijven) werken! Met als resultaat: de beste mensen in huis, een goede sfeer/bedrijfscultuur en hoge productiviteit. En dit alles leidt natuurlijk weer tot meer omzet!

Zeker in deze kandidatenmarkt is het essentieel te weten hoe je de talenten ervan kunt overtuigen voor jou te komen werken. Een absoluut aandachtspunt dus, maar zeker niet makkelijk uit te voeren. Employer Branding vraagt op verschillende vlakken aandacht en heeft raakvlakken met marketing en  recruitment. Twee verschillende beroepen en expertises die je moet zien te combineren. Niet iedereen heeft deze expertises echter in huis. Reden om dan maar de handdoek in de ring te gooien? Zeker niet! We geven je vijf tips waar je zelf alvast mee aan de slag kunt.

1. Bepaal waar je nu staat.

Doe een klein onderzoekje bij de kandidaten die nu bij je in procedure zijn en pols bij je huidige werknemers hoe jouw werkgeversmerk ervoor staat.

2. Focus op de ‘why‘

Veel bedrijven baseren hun branding en marketing op wat ze verkopen en hoe ze te werk gaan. Weinig bedrijven vertellen echter waarom ze iets verkopen. Omzet bijvoorbeeld is een doel en geen waarom. Waarom is jouw bedrijf ooit gestart? Wat was het idee erachter? Vaak ligt de focus op wat iemand moet gaan doen en wat de kandidaat ervoor terug krijgt. Focus echter op het ‘waarom’. Waarom zijn jullie het leukste bedrijf om voor te werken? Dit is nooit het salaris of een leaseauto, maar de ‘why’ van een bedrijf.

Meer informatie over deze interessante theorie? Simon Sinek, bedenker van deze theorie, legt zijn idee haarfijn uit in deze inspirerende video.

3. Breng je candidate journey in kaart

Elk moment dat een kandidaat in contact komt met je merk en bedrijf, is een kans hem of haar te overtuigen/binden. Breng deze hele journey in kaart en neem elk contactmoment onder de loep en optimaliseer dit voor de kandidaten. Probeer van elk moment een unieke en persoonlijke ervaring te maken. Zo blijf je top-of-mind. Zendkracht heeft een marketing expert aan boord die de complete candidate experience kan onderzoeken en in kaart kan brengen. Neem contact op met Tim voor meer informatie.

4. Breng je EVP’s in kaart

Employer value propositions (EVP) staat voor de propositie richting de kandidaten; welke voordelen ze genieten als ze voor jou als werkgever kiezen. Zet deze op papier en zorg dat je ze duidelijk communiceert. Dit versterkt je werkgeversmerk. Pols van tijd tot tijd de actualiteit van je EVP’s bij je huidige werknemers. Doordat je ze meeneemt in dit proces, voelen ze zich meer betrokken en worden ze echte ambassadeurs voor je werkgeversmerk. 

5. Medewerkerstevredenheid

Het onderdeel dat vaak wordt vergeten bij het bouwen van de Employer Branding is het behoud van het huidige personeel. Als de huidige werknemers echter niet tevreden zijn wordt het lastig om een positief en uniek werkgeversmerk op te bouwen. Daarnaast is een hoog verloop van personeel een prijzige aangelegenheid. Een goed begin is een tevredenheidsonderzoek bij je huidige werknemers. Heb je veel verloop? Ga dan een oprecht gesprek aan met de medewerkers die vertrekken en probeer erachter te komen waarom ze voor een ander bedrijf kiezen en niet willen blijven.

Met bovenstaande tips kom je al een heel eind, maar Employer Branding is zeker geen standaard formule die zo maar even toe te passen is. Het vergt focus en expertise. Ons advies is dan ook om je als werkgever zeker eens wat verder in dit onderwerp te verdiepen en het advies in te winnen van een expert. Want in de huidige arbeidsmarkt kun je juist hiermee het verschil maken!

Heb je vragen of wil je meer informatie? Maak een vrijblijvende afspraak.

Deel deze pagina op