Onderscheid jezelf tijdens jouw sollicitatie, maak gebruik van storytelling

06-10-2020
Zoals je weet komen er op een gemiddelde vacature tientallen, zo niet honderden reacties binnen. Hoe kun je er nou voor zorgen dat juist jouw sollicitatie eruit springt? Dit kun je doen door storytelling toe te passen, wat inhoudt dat je jouw passie en ervaring in een boeiend verhaal verwoordt. Zet het daarna in als memorabel middel om jezelf te onderscheiden op de arbeidsmarkt. Wij leggen je uit hoe.

Maak jouw verhaal memorabel

Laat je niet uit het veld slaan wanneer je niet aan alle eisen voldoet die in de vacature staan. Val juist op door “onvergetelijk” te zijn en vertel JOUW verhaal. Het belangrijkste element om memorabel te zijn is authenticiteit ofwel de zelfanalyse. Om tot die analyse te komen, geef je antwoord op de volgende vragen:

  • Wat doe je? 
  • Wie ben je?
  • Beschrijf de wereld a.d.h.v. karakters uit een boek of film en bespreek de overeenkomsten en verschillen tussen jezelf en hen. 
  • Beschrijf de kracht die je hebt gehaald uit de meest impactvolle gebeurtenissen in je leven. 
  • Waar ben je goed in?
  • Wat wil je? 
  • Wat is je levensmotto?

Vat de antwoorden op bovenstaande vragen in een kort, maar krachtig verhaal samen et voila: jouw eigen storytelling is een feit. 

Wanneer gebruik je storytelling?

Goed, je hebt je verhaal geschreven. Jouw eigen authenticiteit staat nu op een A4tje. Maar hoe ga je dit verhaal nu naar buiten brengen? En vanaf welk moment? 

Dit doe je vanaf het moment dat je solliciteert op een vacature. Verwerk je verhaal al in je cv door middel van design, maar zeker ook in jouw profieltekst. Uiteraard deel je je authenticiteit ook in je motivatiebrief en in jouw LinkedIn info, zodat je verhaal altijd door een recruiter of werkgever gelezen zal worden. Vergeet ook zeker niet om je storytelling mee te nemen naar het gesprek met de recruiter of werkgever. ­­­­

Meer weten?

Bij Zendkracht vinden we authenticiteit bij een kandidaat erg belangrijk omdat dit bijdraagt aan de 100% match tussen werkgever en kandidaat die wij garanderen. 

Ga jij storytelling toepassen binnen jouw sollicitatieproces na het lezen van dit artikel? Of heb jij na het lezen van deze blog nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op. 

Deel deze pagina op