Optimaliseer je LinkedIn profiel

26-02-2020
Ben jij klaar om je carrière naar een hoger plan te tillen? Zorg er dan zeker voor dat je een LinkedIn profiel hebt, want LinkedIn is hét netwerkplatform dat jou kan helpen aan die nieuwe uitdaging.

Het is wel van groot belang dat je profiel er professioneel uitziet én tevens goed vindbaar is. Hieronder hebben we alvast wat tips voor je op een rijtje gezet en vind je tevens meer informatie over de gratis LinkedIn-training die we binnenkort gaan geven.

Kies een professionele profielfoto

Het eerste dat mensen zien op jouw account is je profielfoto en die eerste indruk is heel belangrijk. Omdat het een zakelijk platform is, kies je voor een professionele, doch vriendelijke foto. Je mag gerust lachen op de foto, want dat maakt dat mensen je makkelijker benaderen.

De headline is je digitale begroeting

Zorg ervoor dat je koptekst/headline lekker “catchy” is. En wat wil je bereiken met deze tekst? Als je doel een nieuwe baan is, benoem dan bijvoorbeeld kort je sterke eigenschappen en wat je zoekt, bijvoorbeeld: “Deze gedreven, sociale en leergierige duizendpoot zoekt een nieuwe administratieve uitdaging!” Eventueel kun je er nog bij vermelden in welke omgeving je iets zoekt en voor hoeveel uur per week.  

Maak een samenvatting

De samenvatting is je elevator pitch. Hierin ga je uitgebreider in op je kennen en kunnen, je competenties en drijfveren. Wat wil je dat de lezer (en dus ook je potentiële nieuwe werkgever) van je te weten komt als ze je profiel bezoeken? Maak er een prettig leesbare en persoonlijke tekst van, die uitnodigt tot verder lezen.

Voeg vaardigheden toe

Je kunt maximaal 50 vaardigheden toevoegen aan je profiel. We adviseren je echter om alleen serieuze, relevante vaardigheden te plaatsen. De vaardigheden die het meest onderschreven worden, worden als eerst getoond op je profiel.

Vermeld ál je werkgevers en scholen

Ook al lijken bepaalde opleidingen of werkervaringen niet (meer) relevant, vermeld ze toch op je profielpagina. Het kan zomaar zijn dat je tijdens dat ene baantje juist die competentie nodig hebt gehad die een potentiële werkgever nu zoekt.

Gebruik een persoonlijke URL

Het veranderen van de originele URL heeft twee voordelen. Ten eerste is een versimpelde URL een stuk professioneler (zeker op een eventueel visitekaartje). Daarnaast vergroot het je vindbaarheid via zoekmachines, wat jouw persoonlijke branding versterkt!

Zorg dat mensen gemakkelijk met je in contact kunnen komen

Wil je dat mensen je snel en makkelijk kunnen bereiken? Voeg dan een call to action toe aan je profiel met je e-mailadres, telefoonnummer of website in de samenvatting.

Houd je profiel up to date

Een nieuwe baan? Een opleiding of cursus afgerond? Vergeet dan niet je profiel bij te werken! En wel om twee redenen: ten eerste zien al jouw connecties de update en kunnen ze deze “liken” of erop reageren. Dit zorgt ervoor dat ook andere mensen jouw profiel gaan bekijken. Ten tweede is een profiel dat up to date is waardevoller dan een profiel dat niet is bijgewerkt.

Training

We helpen je graag met bovenstaande tips in de praktijk te brengen, zodat je een vliegende start kunt maken bij het zoeken naar een nieuwe job! Op 7 april a.s. geven wij namelijk een LinkedIn-training bij ons op kantoor te Sittard. De training is van 19.30 uur tot circa 20.30 uur en is helemaal gratis! Heb je interesse? Wees er snel bij, want VOL=VOL.

Meld je nu aan!

Deel deze pagina op