Update arbeidsmarkt

06-08-2020
De coronacrisis heeft velen van ons flink geraakt, op persoonlijk, maar ook op zakelijk vlak. Veel werknemers werken nog steeds thuis en hebben hun collega’s al maanden niet (in levende lijve) gezien. Anderen zijn zelfs hun baan kwijtgeraakt.
Het gevolg daarvan is dat we een duidelijke procentuele toename zien (+20% t.o.v. mei 2019) in het aantal nieuwe WW-uitkeringen. Deze stijging was het hoogst in de dienstverlenende sector en transport- en logistiekberoepen.

We zien dat jongeren sterk oververtegenwoordigd zijn in de WW-instroom van dit voorjaar. Dit komt doordat zij vaak binnen een van de snelst en sterkst getroffen sectoren zoals horeca en detailhandel werken. Bovendien werken ze meestal als oproep- of uitzendkracht, waardoor ze onder de huidige omstandigheden sneller dan anderen hun baan verliezen. Doordat deze groep in de meeste gevallen nog niet zoveel WW-duur heeft opgebouwd, namen de kortdurende uitkeringen sterk toe.
(Bron UWV)
 

Back on track!

COVID-19 zorgt dus al enige tijd voor onrust op de arbeidsmarkt. Dat is een feit. Maar zelfs in deze coronaperiode staan er nog voldoende vacatures voor jou open! De afgelopen weken (week 25 t/m 28) is het aantal openstaande vacatures met maar liefst 7% toegenomen t.o.v. de vier werken daarvoor. Ook dat is een feit ;).
Dus: ben jij onlangs werkloos geraakt door de coronacrisis of merk je dat je gewoon toe bent aan een nieuwe uitdaging? Zet dan de eerste stap door jezelf in de spotlight te zetten! Hieronder geven we je een aantal tips over hoe je dat kunt aanpakken.
 

Laat jezelf zien (letterlijk)

Vertel kort in een video wie je bent (wel zo handig), wat je kwaliteiten zijn (een must) en wat je drijfveren zijn om te solliciteren in deze coronatijd. Stuur deze video vervolgens mee met een sollicitatie in plaats van de standaard motivatiebrief. En natuurlijk deel je deze video ook op al jouw online kanalen, waaronder LinkedIn. Want je wil gezien worden, toch?! 
 

LinkedIn optimalisatie

Goed, je hebt je video online gedeeld op onder andere LinkedIn. Als iemand dan vervolgens jouw profiel bekijkt, wat ziet hij/zij dan? Zien ze dan een gelikt profiel waarvan de headline meteen al aanspreekt of kan dat nog verbeterd worden? In onze eerder geschreven blog ‘Optimaliseer je LinkedIn profiel’ geven wij je acht tips over hoe jij je LinkedIn profiel kunt optimaliseren.
 

Als het moment daar is

Yes! Je staat in de spotlight bij diverse organisaties. Jouw video staat nog vers op hun netvlies. Maar dan is het moment daar. Het sollicitatiegesprek. Hoe gaat dat nu in deze tijd? Dat verschilt per bedrijf. Wees in ieder geval voorbereid op een mogelijke videocall. Test dus van tevoren jouw camera en geluid en zoek een rustige ruimte op. Het kan ook voorkomen dat er toch een fysiek gesprek plaatsvindt. Op die manier krijg je natuurlijk nét wat meer feeling met de organisatie en zij met jou. In beide gevallen is het in ieder geval belangrijk om je goed voor te bereiden. In onze eerder geschreven blog geven we je tien tips voor een knallend sollicitatiegesprek!
 

Hulp nodig?

Ja, COVID-19 heeft invloed op ons allemaal, maar we laten ons natuurlijk niet kennen en helpen jou daarom ook in deze periode graag aan een leuke nieuwe job! Bekijk onze vacatures en vind jouw ideale werkplek. Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Deel deze pagina op