Waarom je recruitment juist nu moet laten doorlopen

08-05-2020
In deze tijden van crisis kiezen veel organisaties ervoor een complete vacaturestop in te lassen en al hun recruitmentwerkzaamheden acuut stop te zetten. Op zich niet vreemd natuurlijk dat er gekozen wordt voor een stukje veiligheid en zekerheid, echter blijkt uit onderzoek dat dit niet altijd de beste keuze is. Bedrijven die tijdens de economische crisis van 2008 namelijk wél hebben ingezet op het werven van talent, kwamen er juist veelal sterker uit en stonden er zelfs beter voor dan voor de crisis. Waarom moet je dus juist nu inzetten op het werven van dat toptalent?

Daar zijn een aantal redenen voor. Ten eerste merken wij dat veel kandidaten, misschien nog wel meer dan voorheen, openstaan om het gesprek aan te gaan. Waar ze drie maanden geleden nog goed zaten twijfelen ze nu over hun werksituatie, bijvoorbeeld door onzekerheid in hun branche, maar ook doordat mensen nu eenmaal gaan nadenken en reflecteren in tijden als deze. En terwijl veel van jouw concurrenten een afwachtende houding aannemen, vergroot jij jouw kansen enorm als je juist wel al vooruit durft te kijken. Kijk naar je mogelijkheden en ga met die toptalenten in gesprek en onderscheid je van de rest.

Want als iedereen om je heen paniekvoetbal speelt terwijl jij juist het hoofd helder houdt en openstaat voor de kansen die deze crisis ook zeker met zich meebrengt, steek je er met kop en schouders bovenuit. Je onderscheidt je positief van je concurrenten en werkt meteen aan het versterken van je brand/merk. Elke medewerker werkt het liefst voor een goede leider, iemand die vertrouwen uitstraalt, zeker in moeilijke periodes als deze.

Vergeet ook zeker je huidige medewerkers niet. Deze periode is een mooie gelegenheid om hun verbinding met de organisatie te versterken en je visie over te brengen. Een goed moment dus om een stukje Employer Branding intern uit te rollen en zo te voorkomen dat je talenten gaan lopen. Elke crisis brengt nieuwe uitdagingen met zich mee en dit is voor veel medewerkers dus zeker een kans om te groeien. Geef ze dan ook die kans, want het zijn juist deze mensen die je door de Coronacrisis heen gaan helpen.

Veel bedrijven worstelen ermee hoe ze een goed recruitmenttraject kunnen bieden in deze unieke tijd. De afgelopen tijd is wel gebleken dat een compleet remote traject niet onder hoeft te doen voor een face to face traject. Ook bij ons zijn de eerste remote recruitmenttrajecten met succes afgerond. Toptalenten die perfect matchen met hun nieuwe werkgever, zonder dat ze een face to face gesprek hebben gehad. Wil je weten hoe zo’n traject eruit kan zien? Check dan onze vlog! Daarnaast spraken we ook nog over een compleet digitaal onboardingstraject. Die vlog is hier te zien. Zorg dat je even kritisch blijft als voorheen, dan is er echt geen reden dat je digitaal geen toptalent kunt vinden.

Kortom, dit is een prima tijd om je talentenpool op te bouwen of uit te breiden! Doe dit selectief, wat inhoudt dat je kijkt naar welk talent je op dit moment echt nodig hebt en zet daar vol op in. Vergeet daarnaast je huidige werknemers zeker niet, want die heb je hard nodig in deze tijd. Als je beiden goed aanpakt kun je je echt onderscheiden van je concurrenten en dat zal zowel op de korte als op de lange termijn zijn vruchten afwerpen.

Heb je hulp nodig bij een recruitmentstrategie op maat in deze crisistijd? Neem dan snel contact met ons op, we helpen je graag verder!

Deel deze pagina op